فلسفه غیبت امام زمان

فلسفه غیبت امام زمان

 

آیا امام زمان غایب می شوند؟

هریک از امامان خبر از غیبت امام مهدی(عج) در آخرالزّمان را داده اند، برای نمونه چند روایت را نقل میکنیم:

امام حسن (ع):«نهمین اولاد برادرم،حسین، فرزند بهترین کنیزان است.خداوند عمرش را در غیبتش طولانی می گرداند، آنگاه اورا به شکل جوانی چهل ساله ظاهر کند،تا معلوم شود که خدا برهر کاری تواناست»

امام سجاد (ع):«همانا برای قائم دو غیبت است که یکی طولانی تر می باشد ... آنقدر مدتش طولانی شود که بیشتر افراد قائل به امامت، از این امر خارج گردند و تنها کسانی بر امر ثابت قدم می مانند که یقینشان قوی و معرفتشان صحیح باشد و در دلشان تنگی از آنچه ما حکم کردیم نیابند و تسلیم ما اهل بیت باشند.»

دلیل غیبت امام زمان چیست؟

یکی از سوالاتی که در طول تاریخ غیبت مطرح بوده و هست اینست که:

چرا امام زمان(عج) غایب شدند و چرا ما با ایشان ارتباط نداریم؟

مگر وظیفه امام هدایت بشر نیست ، پس چرا ایشان را نمی بینیم؟

اگر امام غایب باشد مانند آنست که اصلاً حجتی روی زمین نیست، چراکه به صرف وجود امام نقص ها برطرف نمی شود.

همان گونه که هیچ امری در نظام هستی بدون علت نیست، غیبت امام زمان هم برای خود دلایلی دارد و برای آن چندین دلیل در روایات ذکر شده است. از جمله:

 

:: همان گونه که هیچ امری در نظام هستی بدون علت نیست، غیبت امام زمان هم برای خود دلایلی دارد و برای آن چندین دلیل در روایات ذکر شده است. از جمله:

1)تغییر مصالح به تغییر حالات

حکیمی را تصور کنید که تدبیر و تربیت اولاد خود را بر عهده گرفته و به آنان اعمال حسنه آموخته و آن ها را سفارش به انجام آن اعمال کرده تا عزت و سربلندی میان مردم پیدا کنند.

حال اگر آنان به دستوراتش عمل کردند او هدایتش را ادامه و راه درست را براشان هموار می کند ...

امّا اگر از دستوراتش سرپیچی کرده و را ظلم و لهو را پیشه کردند آن شخص مصلحت را در قطع موقتی رحمت از آن ها می بیند تا آنان به خود آمده و قدر نعمت را بدانند.

توجه: این عمل هیچ تناقضی با تدابیر آن شخص حکیم ندارد.

عین همین نکته را در مصلحت خلق به ظهور ائمه (ع) و تدبیر آنان در صورت اطاعت ونصرت مردم می بینیم.

ولی هنگامی که مردم نافرمانی کردنند و به طور وسیع خون آن امامان را ریختند مصلحت بر غیبت امام تعلّق می گیرد تا مردم به خود آمده قدر نعمت را بدانند و این عمل باعث سرزنش کسی جز خود مردم نخواهد بود.

2)خوف از قتل

یکی از دلایل گوشه نشینی انبیا ، ترس از  قتل به جهت حفظ جان و به امید نشر شرایعشان بوده برای مثال یکی از دلایلی که حضرت موسی را مجبور به فرار از مصر کرد همین بود.برای امام مهدی (عج) نیز با نبودِ اسباب عادی برای نصرت و یاریشان و قوّت و قدرت دشمنانشان چاره ای جز غیبت نبود تا امر خدا صادر شده و ظهور ایشان مقدّر گردد.

  سوال: مگر خدا قادر به حفظ ولیّش نیست؟

چرا خداوند بین او و دشمنانش حائل نشده و مانع از قتل ایشان نمیشود؟

منع از قتل دو نوع دارد؟

1.منعی که با تکلیف بندگان منافات نداشته باشد.

2.منعی که با تکلیف بندگان منافات داشته وباطل کننده ثواب و عقاب است و ممکن است باعث فساد شود.

مثال: خداوند زمانی که قبایل عرب قصد کشتن پیامبر را داشتند از پیامبرش محافظت می کند ولی در در روز عاشورا ولی خود را دربرابر کشته شدن حفظ نمی کند. چون در نمونه اوّل تازه اسلام شکل گرفته و واجباتی مانند جهاد وجود نداشت.

  سوال: فرق امام زمان با دیگر امامان چیست؟

چرا امامان قبل ایشان غیبت نکردند، در حالیکه زمان امامان قبلی شرایط دشوارتر و دشمنان آنها زیادتر بوده است؟

جواب: وضعیت امامان قبلی با امام زمان فرق داشته زیرا آنها در تقیه بوده و مأمور به قیام با شمشیر نبوده اند چون مصلحت در آن نبود ولی امام زمان چون به قیام با شمشیر و جهاد مشهور شده بودند و زمین به دست ایشان پر از عدل و داد خواهد شد به همین دلیل دشمنان در کمین او بوده و قصد نابودی ایشان را داشتند ویاران ایشان نیز آمادگی دفاع از ایشان را نداشتند غیبت بر آن حضرت لازم شد. در غیر این صورت امام جان خود وشیعیانشان را بدون ثمر به خطر می انداختند .

3)بیعت نکردن امام با حاکمان

امام رضا(ع): «گویا حال شیعه را هنگام فقدان و غیبت فرزند چهارم خود می بینم (یعنی غیبت امام مهدی) که چگونه مردم به دنبال او رفته و او را طلب میکنند ولی او را نمیابند!»آنگاه از حضرت دلیل تاخیر ظهور را پرسیدند؟حضرت فرمود: «برای اینکه هنگامی که قیام به شمشیر می کند بیعت کسی برگردن او نباشد»

4)دلیل اصلی نامشخص

بعضى از روایات‌ها بیانگر این نکته‌اند که امامان معصوم از علت اصلى غیبت آگاهند، اما مأمور به بیان آن نیستند؛ لذا سربسته و به طور اجمال حکمت‌هایى از آن را بیان کرده‌اند:

امام صادق(ع) فرمودند: «براى صاحب امر غیبتى است که چاره‌اى از آن نیست»

از او پرسیدند: فدایتان شوم، (غیبت) براى چیست؟ فرمود:«براى امرى که اجازه گفتن آن را به شما نداریم»

پرسیدند:حکمت غیبت او چیست؟ فرمود:«حکمت غیبت او همان حکمت غیبت حجت‌هاى خداوند قبل از او است. حکمت آن کشف نمى‌ شود مگر بعد از ظهور او. همان طور که حکمت سوراخ کردن کشتى و کشتن پسر و برپایى دیوار توسط حضرت خضر(ع) براى حضرت موسى(ع)  کشف نشد تا هنگام جدایى آن‌ها»

 

آیا شیعیان در زمان غیبت حضرت مهدی(عج) از وجود مبارک او بهره مند می گردند؟

از پیامبر گرامی اسلام (ص) پرسیدند: آیا شیعیان در زمان غیبت حضرت مهدی (عج) از وجود مبارک او بهره مند می گردند؟آن حضرت فرمود:«آری! سوگند به خدا! مومنان در زمان غیبت امام زمان از وجود مبارک او بهره مند شده و از نور امامتش برای زندگی خویش روشنایی می گیرند، درست مانند کسانی که از خورشید پشت ابر نور و گرما میگیرند.»

نتیجه: امام زمان با وجود غیبت ظاهریشان اعمال ما را می بینند و ما را در راه دین کمک می کنند.

***

دانلود پاور پوینت با موضوع : فلسفه غیبت

 

منبع: برگرفته از کتاب امامت وغیبت نوشته آقای علی اصغر رضوانی


کد +1 گوگل


:: موضوعات مرتبط: مذهبی , مهدویت , ,
:: برچسب‌ها: فلسفه , فلسفه غیبت امام زمان , مهدویت , غیبت حضرت مهدی , خوف از قتل , منع از قتل , تفاوت امام زمان با دیگر امامان ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : م.م.سلمانی
تاریخ : پنج شنبه 8 بهمن 1394
مطالب مرتبط با این پست